door juf Denise
Met automatiseren bedoelen
we dat een kind vlot en goed antwoord kan geven op de som, maar dat
het nog gebruik maakt van een tussenstapje. Het gebruik maken van een
tussenstapje gaat zo snel, dat je haast niet merkt dat het kind dat doet. Na
veel oefenen zal een kind het antwoord op deze sommen snel kunnen geven, zonder
dat het tussenstapjes of materialen nodig heeft. Dan heeft het kind de opgaven
gememoriseerd. Automatiseren is de basis voor de
rekenontwikkeling van een kind. Het is het fundament waarop verder gebouwd
gaat worden.
Het
automatiseren begint met het leren optellen en aftrekken tot 10 en later tot
20. In het begin mogen kinderen gebruik maken van materialen, zoals
blokjes en hun vingers. Daarnaast worden er rekencategorieën aangeboden om
de sommen vlotter uit te rekenen. Een aantal voorbeelden van rekencategorieën
zijn: de vriendjes van tien (3 + 7 = 10), tweelingsommen (5 + 5 = 10),
halveringen (8 – 4 = 4) en verdwijnsommen (7-7=0). Vanaf groep 4 worden ook de tafels en
deeltafels aangeboden.
Automatiseren
gaat het beste en snelste als er zowel op school als thuis geoefend wordt.
Zeker wanneer kinderen een tijd niet hebben geoefend, is te merken dat zij weer
langer moeten nadenken om tot een antwoord te komen. Daarom is samenwerking
tussen thuis en school het prettigst. Zo blijven de kinderen ook gedurende het
weekend of vakanties bezig met de sommen.
Er zijn verschillende sites om thuis te oefenen.
- www.ambrasoft.nl
-
www.tempotoets.nl
-
www.rekenspelletjes.nu
-
www.rekentoppers.nl