door Wilke Vos
Deze week was er groot in het nieuws dat het lerarentekort
fors toeneemt. Vooral in de grote steden is dat nu al te merken. Waar er in de
media nog gesproken werd over vervanging, hebben we het in Rotterdam en andere
steden al over reguliere vacatures, groepen waar geen juf of meester meer voor
de groep staat. De Kleine Prins heeft het afgelopen jaar ook te maken gehad met
deze krappe arbeidsmarkt. We hebben het af en toe wel benauwd gehad of we elke
vacature konden invullen. U heeft er misschien weinig van gemerkt, maar wij
hebben op school op sommige dagen met vereende krachten afwezigheid van
leerkrachten opgelost.
Met het vertrek van leerkrachten die in de nabijheid van hun
woonplek wilden werken, zijn er toch wat gewaardeerde collega’s vertrokken. Wat
hebben wij gedaan om weer goede collega’s te vinden? De eerste stap is: ook in
Alexanderpolder wonen er leerkrachten die mogelijk hun werkplek een stuk verder
weg hebben. Deze mensen willen wij bereiken. Bijvoorbeeld door actief in de
buurt via Facebook te werven. Dat hebben we gedaan.
We hebben de website aangepast en gerichter geadverteerd. We
hebben gewerkt met mond-tot-mondreclame,
eigen netwerken aangeboord en ons bestuursbureau heeft actief mee gezocht. Zo
hebben we alle open vacatures weer kunnen invullen.
Maar we doen meer. We hebben onderwijsassistenten ingezet om
enerzijds de werkdruk te verminderen en anderzijds bij te laten springen als
een groep te groot werd. We starten met een geschiedenisdocent uit het
voortgezet onderwijs die de lessen kosmisch en wereldoriëntatie in de bovenbouw
gaat geven.
We leiden nieuwe leerkrachten op, we hebben op de
montessorilocatie een interne montessori-opleiding. Zowel de leerkrachten
zonder montessori-opleiding als de studenten als het zittende team kunnen hier
gebruik van maken. Kortom, we scholen ons voortdurend en willen nog beter
worden in ons vak.
Maar we gaan door. Het tekort zal in de komende jaren
toenemen tot zeker 5000 fulltime leerkrachten in Nederland en er zijn getallen
die al 10.000 aangeven. Dat wil natuurlijk niemand. Leraren in Nederland willen
hun onderwijs goed geven, ouders willen dat hun kinderen onderwijs krijgen en niet
een deel van de week thuis komen te zitten.