door juf Elly
Het is een uitdaging voor iedere leerkracht, maar ook voor u
als ouder, om de kinderen op een betekenisvolle, doelgerichte manier
vaardigheden aan te leren. Wist u dat je met spellen als Triominos, Rush Hour,
of Rummikub tegemoet kan komen aan de drie psychologische basisbehoeften:
autonomie, relatie en competentie (Stevens, 2005)?
Autonomie betekent dat kinderen de mogelijkheid krijgen om te kiezen
(psychologische vrijheid). Relatie wordt gedefinieerd als het verlangen om zich
verbonden te voelen met anderen (respect). Competentie betekent dat de leerling
een sterke drang heeft om te leren (vertrouwen in eigen kunnen).
Het spelen van een spel kan deze drie psychologische basisbehoeften bevorderen,
waardoor intrinsieke motivatie om te leren ontstaat.
Rekenspellen als Regenwormen, Haaibaai, Koehandel, of
Eurospel zijn uitdagend om te spelen. Door deze spellen te spelen, oefent het
kind getallen vergelijken, ordenen, positioneren en het kind past allerlei
rekenvaardigheden toe om het spel tot een goed resultaat te brengen. Naast
logisch denken en redeneren leren de kinderen ook om spelpartners te slim af te
zijn en te winnen. Dit verwijst naar de cognitieve processen die betrokken zijn
bij het aansturen van activiteiten, zoals het starten van een taak,
werkgeheugen, volgehouden aandacht, monitoren van prestaties, remmen van impulsiviteit
en doelgericht doorzettingsvermogen. De ontwikkeling van deze vaardigheden
loopt als een rode draad door alle onderwijsdoelen en worden ‘executieve
vaardigheden’ genoemd (Dawson en Guare, 2009). Kinderen leren bovendien door
het spelen van spelletjes omgaan met winnen en verliezen, wachten op hun beurt
en zich houden aan spelregels. Gezelschapsspellen kunnen dus ingezet worden als
een actieve en motiverende werkvorm om onderwijsdoelen te bereiken, maar ook
als observatiemiddel voor de leerkracht, als bijvoorbeeld een kind uitlegt hoe
zijn of haar strategie was tijdens het spel.
Naast rekenspellen zijn er talloze andere uitdagende
gezelschapsspellen, zoals Rinks en Lechts, Vlotte geesten en Beverbende.
Bovenal vinden de meeste kinderen spellen spelen leuk, zeker als het spel op
gepast niveau is en niet te lang duurt.
Samen spelletjes spelen kan ook een verbinding zijn tussen
school en thuis. Op De Kleine Prins doen wij als leerkrachten ons best om
kinderen spelenderwijs te laten leren. Zo zit ik dit schooljaar in de ‘verandergroep
rekenen’ en gaan wij als werkgroep proberen om nog meer spelelementen binnen
het rekenonderwijs mogelijk te maken. Hopelijk gaat u dit in de toekomst merken
als uw kind in de speelgoedwinkel enthousiast naar de afdeling gezelschapsspellen
loopt. Het zou toch fantastisch zijn als uw kind u de spelregels kan
uitleggen?!
Tot slot wil ik u nog even wijzen op de stukjes over
rekenen in de vorige nieuwsbrief en op de website www.rekenspel.slo.nl waar u allerlei informatie en rekenspelletjes
vindt. Veel spelplezier!!