Thema 'ziek zijn' in onderbouw Prinsenland

door juf Rozemarijn

De afgelopen weken hebben we in de onderbouw gewerkt met en gespeeld over het thema ‘ziek zijn’.

Dat zag er in alle groepen anders uit, maar in elke klas waren de kinderen enorm betrokken en enthousiast. De meeste groepen hebben het thema opgestart met kennis verzamelen die de kinderen al hadden, leervragen bedenken, een woordweb maken en samen bedenken hoe we het thema vorm gingen geven. Dit laten we steeds meer uit de kinderen zelf komen. Dus de kinderen maken een doktershoek, een ziekenhuis of een apotheek.

 

In OBD hadden we al een goed lopende dokterspraktijk/ziekenhuis met een wachtkamer, eten en natuurlijk doktersattributen. Kinderen uit de poppenhoek belden om een afspraak te maken of kwamen langs en gingen ook bij elkaar op bezoek. De dokter was in de weer met thermometer, stethoscoop en verbanden (met dank aan de ouders!). Daarna kwam er een apotheek, want waar moest de dokter zijn medicijnen vandaan halen? Er werden pillen gesorteerd, etiketten geschreven en gestempeld (voor koorts, schouderpijn, griep…), geld gemaakt voor de kassa, briefjes geschreven met een recept, nummers gestempeld voor de wachtenden en de klas werd nog verder verbouwd. Het is ontzettend bijzonder om te zien hoe de kinderen betrokken raken bij het thema en op deze manier heel veel leren. Inmiddels kennen bijna alle kinderen het woord ‘stethoscoop’!

 

In elke klas kwam er wel bezoek van een echte (kinder)dokter of huisarts of kinderen gingen op bezoek bij een ziekenhuis. De ene groep had een kinderafdeling en was bezig met dekens en matrassen meten, de andere groep had een dokterspraktijk of er werd een ambulance gemaakt die door de klas ‘reed’.

 

Sommige groepen zijn na de vakantie verder gegaan met het thema, andere groepen beginnen aan een nieuw thema, want inmiddels komt het voorjaar er ook weer aan. Kom gerust binnen om te kijken naar de hoeken, de werkjes en alle andere creatieve en mooie ideeën!

 

Media
  • HOEK