door juf Rozemarijn
De
afgelopen weken hebben we in de onderbouw gewerkt met en gespeeld over het
thema ‘ziek zijn’.
Dat zag
er in alle groepen anders uit, maar in elke klas waren de kinderen enorm
betrokken en enthousiast. De meeste groepen hebben het thema opgestart met
kennis verzamelen die de kinderen al hadden, leervragen bedenken, een woordweb
maken en samen bedenken hoe we het thema vorm gingen geven. Dit laten we steeds
meer uit de kinderen zelf komen. Dus de kinderen maken een doktershoek, een
ziekenhuis of een apotheek.
In OBD
hadden we al een goed lopende dokterspraktijk/ziekenhuis met een wachtkamer,
eten en natuurlijk doktersattributen. Kinderen uit de poppenhoek belden om een
afspraak te maken of kwamen langs en gingen ook bij elkaar op bezoek. De dokter
was in de weer met thermometer, stethoscoop en verbanden (met dank aan de
ouders!). Daarna kwam er een apotheek, want waar moest de dokter zijn
medicijnen vandaan halen? Er werden pillen gesorteerd, etiketten geschreven en
gestempeld (voor koorts, schouderpijn, griep…), geld gemaakt voor de kassa,
briefjes geschreven met een recept, nummers gestempeld voor de wachtenden en de
klas werd nog verder verbouwd. Het is ontzettend bijzonder om te zien hoe de
kinderen betrokken raken bij het thema en op deze manier heel veel leren.
Inmiddels kennen bijna alle kinderen het woord ‘stethoscoop’!
In elke
klas kwam er wel bezoek van een echte (kinder)dokter of huisarts of kinderen
gingen op bezoek bij een ziekenhuis. De ene groep had een kinderafdeling en was
bezig met dekens en matrassen meten, de andere groep had een dokterspraktijk of
er werd een ambulance gemaakt die door de klas ‘reed’.
Sommige
groepen zijn na de vakantie verder gegaan met het thema, andere groepen
beginnen aan een nieuw thema, want inmiddels komt het voorjaar er ook weer aan.
Kom gerust binnen om te kijken naar de hoeken, de werkjes en alle andere creatieve
en mooie ideeën!