Een studiereis naar Amerika

door juf Jerney

Eind maart vertrok ik samen met juf Maartje en twintig andere collega’s binnen onze stichting naar Amerika. We hadden tijdens het 145-jarig bestaan van de RVKO een studiereis gewonnen en mochten nu een kijkje nemen op de Amerikaanse scholen. Wat een eer en wat een ervaring! 

Op bezoek bij het ministerie van onderwijs kregen wij uitgebreid uitleg over hoe het Amerikaanse onderwijssysteem werkt. Daar waar wij in Nederland gewend zijn dat er voor alle kinderen dezelfde einddoelen gelden is het voor Amerika landelijk en daarnaast per staat geregeld. Kortom, het hangt erg af van de staat waarin je kind naar school gaat wat de kwaliteit van het onderwijs is. Het komt dus voor dat ouders verhuizen naar een andere staat vanwege de schoolresultaten en het beleid. 

De scholen in Amerika zijn vaak veel groter dan bij ons, maar dat past ook helemaal in het plaatje. Elke school heeft een grote bibliotheek, een sporthal, kantine en een groot podium.  Leerkrachten geven al op de basisscholen specifieke vakken. Zo hebben de kinderen bijvoorbeeld een leerkracht voor muziek, biologie, Engels, wiskunde en zijn de lokalen waarin ze die lessen krijgen ook hierop aangepast. Hierdoor wisselen de kinderen vanaf first grade (groep 3) ongeveer twee keer per dag van lokaal. Er zijn dus meerdere leerkrachten verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een leerling.

De lokalen zijn erg kleurrijk ingericht en overal hangen werkjes van de kinderen. Ik vond het erg leuk om heel veel verschillende quotes tegen te komen in de gangen. Deze quotes stimuleren en inspireren de leerkrachten en leerlingen en zorgen voor een positieve benadering.

Als kleuterleerkracht was ik erg benieuwd naar de manier van onderwijs voor de onderbouwgroepen. De kinderen gaan vanaf 3 jaar naar de ‘pre-kindergarten’ de lokalen lijken qua indeling heel erg op onze kleuterklas. De kinderen hebben hoeken en verschillende materialen om mee te spelen en werken. Ze hebben kringlessen, individuele lessen, zingen, dansen en eten en drinken met elkaar. Daarnaast moeten de 3- en 4-jarige kinderen alle letters kennen aan het eind van het schooljaar.

Er zijn in de groep minimaal één leerkracht en één onderwijsassistent aanwezig.

De kinderen hebben elke dag ook 30 minuten ‘nap-time’. Hiervoor zijn in elke klas veldbedjes of matrasjes waarop de kinderen een dutje doen. 

Als de kinderen 5 jaar zijn gaan ze naar de ‘kindergarten’, dat is bij ons eigenlijk groep 2. In de kindergarten zijn er minder speelhoeken en vrije spelmomenten. De kinderen van 5 jaar spelen veel minder dan bij ons en moeten echt gaan presteren. De kinderen leren daar lezen en schrijven. Ze maken op tablets verschillende begrijpend lezen-oefeningen en worden geacht aan het eind van het schooljaar een zin te kunnen schrijven waarbij ze beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt.

Wat ben ik blij dat mijn kleuters in groep 2 nog spelend leren en niet aan deze eis hoeven te voldoen. Toen ik aan een kleuterjuf vroeg of ze hier echt achterstond, gaf ze gelukkig aan dat ze het graag anders ziet. Het was eerst ook anders, maar andere landen zoals China en Japan scoren veel beter qua schoolprestaties en Amerika wil niet achterblijven. 

Ik ben een hoop ervaringen en kennis rijker en hoop dit ook aan onze kinderen te kunnen meegeven.

Media
  • 5CF19E22-2F7E-404C-8D10-D4DEDCC0E944-2611-00000252930BFA86
  • 4783CAEA-ADAB-4933-A3AF-B129F219871F-2611-00000252613B0F50
  • IMG-0273
  • C2A1C55A-B578-4BAF-B696-C63FC55207CC-2611-000002529095069A