door juf Jerney
Eind maart vertrok
ik samen met juf Maartje en twintig andere collega’s binnen onze stichting naar
Amerika. We hadden tijdens het 145-jarig bestaan van de RVKO een studiereis
gewonnen en mochten nu een kijkje nemen op de Amerikaanse scholen. Wat een eer
en wat een ervaring!
Op bezoek bij het
ministerie van onderwijs kregen wij uitgebreid uitleg over hoe het Amerikaanse
onderwijssysteem werkt. Daar waar wij in Nederland gewend zijn dat er voor alle
kinderen dezelfde einddoelen gelden is het voor Amerika landelijk en daarnaast
per staat geregeld. Kortom, het hangt erg af van de staat waarin je kind naar
school gaat wat de kwaliteit van het onderwijs is. Het komt dus voor dat ouders
verhuizen naar een andere staat vanwege de schoolresultaten en het beleid.
De scholen in
Amerika zijn vaak veel groter dan bij ons, maar dat past ook helemaal in het
plaatje. Elke school heeft een grote bibliotheek, een sporthal, kantine en een
groot podium. Leerkrachten geven al op
de basisscholen specifieke vakken. Zo hebben de kinderen bijvoorbeeld een
leerkracht voor muziek, biologie, Engels, wiskunde en zijn de lokalen waarin ze
die lessen krijgen ook hierop aangepast. Hierdoor wisselen de kinderen vanaf
first grade (groep 3) ongeveer twee keer per dag van lokaal. Er zijn dus
meerdere leerkrachten verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een leerling.
De lokalen zijn erg
kleurrijk ingericht en overal hangen werkjes van de kinderen. Ik vond het erg
leuk om heel veel verschillende quotes tegen te komen in de gangen. Deze quotes
stimuleren en inspireren de leerkrachten en leerlingen en zorgen voor een
positieve benadering.
Als
kleuterleerkracht was ik erg benieuwd naar de manier van onderwijs voor de
onderbouwgroepen. De kinderen gaan vanaf 3 jaar naar de ‘pre-kindergarten’ de
lokalen lijken qua indeling heel erg op onze kleuterklas. De kinderen hebben
hoeken en verschillende materialen om mee te spelen en werken. Ze hebben
kringlessen, individuele lessen, zingen, dansen en eten en drinken met elkaar.
Daarnaast moeten de 3- en 4-jarige kinderen alle letters kennen aan het eind van
het schooljaar.
Er zijn in de groep
minimaal één leerkracht en één onderwijsassistent aanwezig.
De kinderen hebben
elke dag ook 30 minuten ‘nap-time’. Hiervoor zijn in elke klas veldbedjes of
matrasjes waarop de kinderen een dutje doen.
Als de kinderen 5
jaar zijn gaan ze naar de ‘kindergarten’, dat is bij ons eigenlijk groep 2. In
de kindergarten zijn er minder speelhoeken en vrije spelmomenten. De kinderen
van 5 jaar spelen veel minder dan bij ons en moeten echt gaan presteren. De
kinderen leren daar lezen en schrijven. Ze maken op tablets verschillende
begrijpend lezen-oefeningen en worden geacht aan het eind van het schooljaar
een zin te kunnen schrijven waarbij ze beginnen met een hoofdletter en eindigen
met een punt.
Wat ben ik blij dat
mijn kleuters in groep 2 nog spelend leren en niet aan deze eis hoeven te
voldoen. Toen ik aan een kleuterjuf vroeg of ze hier echt achterstond, gaf ze
gelukkig aan dat ze het graag anders ziet. Het was eerst ook anders, maar
andere landen zoals China en Japan scoren veel beter qua schoolprestaties en
Amerika wil niet achterblijven.
Ik ben een hoop
ervaringen en kennis rijker en hoop dit ook aan onze kinderen te kunnen
meegeven.