door juf Linda
Vanaf deze week gaan we weer gewoon
aan het werk. We zijn inmiddels wat meer gewend aan elkaar en ook aan de nieuwe
manier van werken bij rekenen. Daarover vertellen we graag wat meer.
We rekenen elke dag ongeveer een
uur. Vanaf dit schooljaar werken de groepen 4, 7 en 8 in de 'Werelden' van
Gynzy tijdens de rekenles. De opdrachten worden hierbij op een Chromebook
gemaakt en elke dag staat een bepaald leerdomein (of een aantal leerdomeinen)
centraal. De rekendomeinen zijn:
1. getalbegrip
2. optellen & aftrekken
3. vermenigvuldigen & delen
4. geld
5. tijd
& datum
6. meten
7. meetkunde
8. procenten, breuken & verhoudingen
9. tabellen, grafieken & getallenreeksen.
Binnen deze leerdomeinen krijgen de
kinderen eerst een instructie over een bepaald onderdeel. Daarna gaan zij
zelfstandig aan het werk op het Chromebook onder hun eigen naam. Tijdens het
zelfstandig werken oefenen de kinderen met de leerstof; hierbij gebruiken ze
nog wel gewoon pen en papier om antwoorden uit te rekenen. In reeksen van twaalf
sommen oefenen de kinderen een onderdeel. De software werkt hierbij adaptief.
Dat betekent dat een kind een aantal sommen maakt en de invoer wordt bekeken.
Zijn alle antwoorden goed, dan volgen er moeilijkere sommen. Als het nog niet
lukt, krijgt het kind een extra oefening met makkelijkere opdrachten en volgt -
indien nodig - een (extra) uitleg van de leerkracht. De kinderen werken
hierdoor op hun eigen tempo en deze manier van werken zorgt automatisch voor
het verdiepen, verbreden en herhalen van de leerstof.
Nu vraagt u zich wellicht af hoe de
leerkracht kan zien waar alle kinderen mee bezig zijn? En ook wat de resultaten
van de kinderen zijn? Het mooie is dat de leerkracht tijdens de les precies kan
zien waar de kinderen aan werken en ook hoe het gaat. Het is ook mogelijk per
vraag het ingevulde antwoord te bekijken en direct feedback te geven aan een
kind. Gedurende de werktijd geven we antwoord op vragen en krijgen de kinderen
extra uitleg. Kinderen die meer lesstof aan kunnen, kunnen zelf verder werken.
Op het moment dat zij vastlopen, volgt uiteraard ook een uitleg.
De leerdoelen voor een leerjaar zijn
gelijk gebleven, deze zijn immers voor ons vastgelegd. Maar de manier waarop we
aan deze doelen werken, is adaptief en aangepast aan het kind. Om op een nieuwe
manier te gaan werken, vergt van iedereen wat extra's en we zijn enorm trots
hoe de kinderen dit zo gemotiveerd en soepel oppakken. We houden u op de
hoogte.