Herfstkinderen

door juf Sandra

Zodra een kind vier jaar wordt, mag het naar school. Het is dan nog niet leerplichtig, dit is pas vanaf de vijfde verjaardag. Hier in Nederland gaan kinderen eigenlijk altijd wel meteen vanaf de vierde verjaardag naar school.

Is een kind jarig in de zomer, dan heeft het na twee jaar ook echt twee volledige jaren in de kleuterklas gezeten en is de kans groot dat het klaar is om naar de middenbouw te gaan. Wordt een kind in januari of later pas vier, dan is het eigenlijk altijd zo dat de eerste maanden tot de grote vakantie als startgroep worden gezien. Na de zomervakantie begint het kind in groep 1 en na twee volledige jaren en wat maanden kan het door naar de middenbouw. 

Maar er is altijd een groep ‘twijfelgevallen’, namelijk de herfstleerlingen. Vroeger lag de grens op 1 oktober. Kinderen die geboren waren vóór 1 oktober gingen door en kinderen die ná die datum geboren waren, bleven een jaar langer kleuteren. Later werd die grens verlegd naar januari en tegenwoordig is er geen grens meer en worden leerlingen veel meer individueel bekeken. Kinderen die in de herfst geboren zijn blijven echter grote ‘twijfelgevallen’. Een kind dat in januari geboren is en door gaat naar de middenbouw heeft immers elf maanden méér ontwikkeltijd gehad dan een kind dat in december geboren is en door zou stromen naar de middenbouw. Dat kind heeft dus elf maanden MINDER de tijd gehad om de hersenen te laten ‘rijpen’, zoals dat heet.  

Uit onze ervaring is gebleken dat deze herfstleerlingen soms wel ‘klaar’ zijn voor de middenbouw op het cognitieve vlak, echter is het kind er vaak nog niet ‘klaar’ voor op het sociaal-emotionele vlak. Ze zijn vaak nog niet sterk en weerbaar genoeg. Ze kunnen nog moeilijk omgaan met tegenslagen en hebben nog een kortere spanningsboog. Ook willen ze vaak nog liever spelen dan werken aan een tafeltje waardoor de werkhouding die vereist is in de middenbouw nog niet op het juiste niveau is.  Het verschil tussen de cognitieve en de sociaal-emotionele ontwikkeling is nog té groot. 

Als het kind te vroeg door gaat naar de middenbouw, is de kans heel groot dat dit verschil zal blijven bestaan. Het trekt vaak niet meer recht. Het kind blijft uit ‘balans’. De grote vraag is: wordt een kind hier gelukkig van??? Onze ervaring heeft ons in veel gevallen laten zien dat dat niet het geval is. In de praktijk moeten deze leerlingen vaak erg op hun tenen lopen om het tempo en de stof van de middenbouw bij te kunnen benen en dit komt de ontwikkeling van het kind niet ten goede. Het verliest de motivatie, heeft geen zin meer in school en gaat zich steeds ongelukkiger voelen.

In de onderbouw hebben wij genoeg mogelijkheden om kinderen uit te blijven dagen en aan te sluiten op het niveau dat ze hebben. Zo kan het kind zich door blijven ontwikkelen, krijgt het de tijd om verder te ‘rijpen’ maar kan het óók nog blijven spelen. De sociaal-emotionele ontwikkeling staat in de onderbouw centraal. Natuurlijk blijft de cognitieve ontwikkeling een hele belangrijke pijler maar in de onderbouw ligt er ook een groot accent op de sociaal-emotionele ontwikkeling zodat alle ontwikkelingsgebieden van het kind ongeveer op hetzelfde level zijn als het doorstroomt naar de middenbouw. De kleuter zal beter in ‘balans’ zijn en evenwichtiger en sterker zijn in de rest van zijn schoolloopbaan.

Om al deze redenen zijn wij er op school mee bezig ons beleid rondom de ‘herfstleerlingen’ aan te passen. Als u er meer over wilt weten kunt u langs lopen bij iemand van de directie of bij een van de onderbouwleerkrachten. U bent van harte welkom!

Media
  • 15007259-otoño-dormir-recién-nacido-en-las-hojas-de-arce-close-up-retrato