
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">
door juf Amber
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">In de onderbouw staat het leren door te ontdekken centraal. Continue
nieuwe dingen proberen, zelf experimenteren en zo kennis opdoen. Sommige kinderen
doen dit vol enthousiasme en gaan uitdagingen niet uit de weg. Maar dit gaat
niet altijd zo makkelijk. Kinderen kunnen al op jonge leeftijd de overtuiging
hebben iets niet te kunnen of altijd het gevoel hebben dat ze in iets het beste
moeten zijn. Hierdoor gaan zij nieuwe uitdagingen vaak uit de weg en kiezen ze voor
het vertrouwde en veilige. Ze doen alleen de dingen waarvan ze zeker weten het
goed te kunnen. Deze kinderen hebben een ‘vaste mindset’.
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">Kenmerken van een vaste mindset zijn:
-slim willen overkomen
-geen fouten willen maken
-beter willen zijn dan anderen
-fouten/falen willen voorkomen
-uitdagingen willen vermijden
-feedback zien al kritiek
-“Wat ik kan staat vast en ik ben nu eenmaal zo.”
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;
mso-add-space:auto;line-height:normal">Gelukkig kan een vaste mindset met de juiste aanpak zich ontwikkelen
naar een zogenaamde ‘groeimindset’. Kinderen met deze mindset vinden fouten
maken niet erg en begrijpen dat je hiervan juist groeit. Kenmerken van een
groeimindset zijn:
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">-stapje voor stapje beter willen worden in iets
-uitdagingen graag willen aangaan
-fouten maken niet erg vinden
-feedback zien als helpend
-“Wat ik kan, heb ik geleerd. Ik laat mijn
talenten groeien.”
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">In de onderbouw zien wij regelmatig kinderen die al belemmerd worden
door hun mindset. Een aantal weken geleden hebben wij tijdens een studiedag
meer geleerd over de vaste en de groeimindset. Dit heeft ons geïnspireerd en
wij willen de komende periode met de kinderen aan dit onderwerp gaan werken.
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">Dit doen we aan de hand van de map ‘Groei in je groep!”. In deze map
staan vijftig activiteiten om een groeimindset te stimuleren in de onderbouw.
Aangezien we niet wekenlang enkel willen praten, spelen en werken over mindset,
gaan wij dit onderwerp koppelen aan een overkoepelend thema: ‘Mijn lichaam,
mijn lijf, mijn elastische brein’. Tijdens dit thema gaan we leren over ons
brein en onze mindset, maar ook over andere onderdelen van ons lichaam.
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">Gedurende dit thema gaat er ook iets veranderen op de trotsmuren in de
onderbouw. Wij hebben nieuwe formats gemaakt voor de trotswerkjes. Op deze
formats staat aangegeven bij welk onderdeel van de ontwikkeling de foto past.
Bijvoorbeeld cognitief, lichamelijk of omgang met een ander. Want niet alle trotswerkjes
hoeven natuurlijk over cognitieve prestaties te gaan en dat willen wij ook aan
de kinderen leren!
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">
(bron:
Groei in je groep!)
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">