
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">
door juf Chantal
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">In groep 2/3 (OMA) rekenen we sinds een aantal weken op spelenderwijs
in een circuit.
Bij
spelenderwijs rekenen heeft iedereen zijn eigen beeld. Sommigen
wijzen het gelijk af en denken dat kinderen alleen nog maar wat aanrommelen en
zelf mogen bepalen wat ze willen leren.
Maar dat is niet het geval:
Spelenderwijs rekenen is een door de leerkracht vooraf bepaald leerdoel
inoefenen door middel van spelletjes en werkbladen of het werkboek, nadat de
instructie is gegeven.
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">Het spelenderwijs rekenen is dus iets anders dan ‘gewoon spelen’ met
rekenmateriaal. De kinderen krijgen de instructie, maar verwerken vervolgens de
lesstof op verschillende manieren.
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">Spelenderwijs leren heeft verschillende voordelen:
Het vergroot de betrokkenheid.
Spelenderwijs leren zorgt voor veel afwisseling tijdens de rekentijd. Nu
gebeurt het vaak dat de kinderen luisteren naar de leerkracht en daarna de verwerking
in het werkboek gaan maken. Dat biedt voorspelbaarheid, maar zo’n rekenles zal
de betrokkenheid niet per se vergroten. Ook is het eigenlijk ook helemaal niet
passend bij een leerling die net uit groep 2 komt, bij wie alles spelenderwijs
wordt aangeleerd.
Kinderen ontvangen directe feedback.
Kinderen vinden het fijn om directe feedback te krijgen, zodat ze weten of ze
iets goed hebben gemaakt. Dit gebeurt tijdens het rekencircuit wanneer de
kinderen samen een spel spelen, maar ook als ze met zelfcorrigerend materiaal
als Miniloco aan de slag gaan. Ook zit er in het
rekencircuit altijd een onderdeel met de leerkracht bij. Door een activiteit in
een klein groepje aan te bieden krijgen de kinderen heel gericht de aandacht en
feedback op het leerproces.
Het biedt differentiatiemogelijkheden.
Tenslotte biedt het spelenderwijs rekenen een hoop differentiatiemogelijkheden.
De kinderen zijn namelijk niet zomaar verdeeld in groepjes. We kijken goed
welke kinderen bij elkaar zitten en met elkaar kunnen werken. Hierdoor wordt
het aanbod beter op de kinderen afgestemd, wat zorgt voor onderwijs op maat.
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">Omdat we, zeker in groep 2/3, de kloof tussen groep 2 en 3 zo klein mogelijk
willen maken, doet groep 2 gewoon mee met de rekencircuits. De doelen van groep
2 en 3 zijn namelijk erg op elkaar afgestemd. Iedereen doet mee op zijn eigen
niveau, en omdat van beide groepen kinderen in een circuit-groepje zitten,
kunnen ze elkaar ook goed helpen!
<p style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">We volgen daarom met groep 3 uit OMA ook niet meer strikt de methode,
en maken ook niet meer alle bladzijdes uit het werkboek. We werken voornamelijk
vanuit de doelen die aan het eind van het jaar behaald moeten worden.
En gek is dat helemaal niet, bij de kleuters werken ze namelijk al jaren op
deze manier!