U ontving de afgelopen weken diverse berichten
over de situatie waarin we ons bevinden. Het is flink wennen aan het feit dat
ons leven er compleet anders uitziet. Op school doen wij dat als leerkrachten ook
stap voor stap.
Ten eerste zorgden we ervoor dat u als ouder
uw kind kunt helpen in het verder ontwikkelen van kennis. In Bordfolio hebben
wij werk (opdrachten) klaargezet voor uw kind. Soms is iets voor ons op school
logisch, bijvoorbeeld een werkje op papier dat ingescand is. Maar voor u kan
het minder eenvoudig zijn om hiermee aan de slag te gaan.
We beseffen goed dat het printen niet altijd
lukt en dat er kosten aan verbonden zijn. Velen van u hebben hier al goede
oplossingen gevonden. Maar blijf ons vragen om hierin met u actief mee te
denken.
Het internet biedt een scala aan mogelijkheden
waar mensen thuis mee aan de slag kunnen. Wij maken hierin een keuze, zodat u
gericht aan het werk kunt gaan. Bordfolio, MOO en videobellen met Zoom zijn een
aantal van die programma’s die voor velen nieuw zijn en wat tijd vergen om
onder de knie te krijgen, ook voor ons als leerkrachten.
Vol enthousiasme wordt Bordfolio gebruikt en
wordt er veel werk van de kinderen geüpload. Wij zijn hier uiteraard heel blij
mee. We zien dat de kinderen hard werken. Op dit moment lopen wij er helaas
tegenaan dat er veel werk wordt ingeleverd en het is bijna niet mogelijk om dit
binnen onze werktijd allemaal na te kijken, hoe graag wij dit ook willen. Wij
zouden het fijn vinden om waar mogelijk, het werk samen met uw kind na te
kijken (blokboek rekenen en taal bijvoorbeeld). Dit hoeft niet meer elke dag in
Bordfolio te komen. Eén keer per week een update plaatsen is voldoende, zo kunnen
we zien waar uw kind gebleven is. Wij proberen ongeveer om per leerling twee
keer per week te reageren op het werk via een bericht of met videobellen.
Maar als u merkt dat iets niet duidelijk is of
er worden fouten gemaakt of als u niet weet welke instructie nodig is, dan
willen wij dit wel graag zien op Bordfolio. Hier kunnen wij dan gericht op
reageren met een uitleg, een kort filmpje of in een gesprek met uw kind.
Natuurlijk verwachten wij niet dat u al het
werk van school overneemt. Maar hulp bij het nakijken zou ons enorm helpen.
Hiervoor kunnen ook oudere broers en zussen ingezet worden. Iedereen kan op die
manier een steentje bijdragen.
Met de volgende stap willen we u helpen met de
ontwikkeling van uw kind op sociaal-emotioneel gebied. Deze ontwikkeling is
minstens zo belangrijk als kennisontwikkeling. Dagelijks zijn we als school en
ouders bezig om de kinderen in een veilige omgeving op te laten groeien tot
gelukkige mensen. Dat we ineens niet meer zomaar in die veilige schoolomgeving
bij elkaar kunnen zijn, is spannend, zowel voor volwassenen als kinderen.
Ga hiervoor samen experimenteren, zoek
virtuele rondleidingen van musea of dierentuinen. Begin een boek te lezen,
samen met het hele gezin. Of doe even samen helemaal niets.
We zeggen niet dat u de hele dag met uw kind
bezig moet zijn. Iedereen heeft ook even tijd en rust nodig om alles te
verwerken. Neem die tijd ook, maar probeer wel elke dag iets aan schoolwerk te
doen om zo de kennis te onderhouden en in een ritme te blijven.
Als we over een tijdje weer naar ons normale
leven terugkeren, gaan wij op school verder met waar uw kind op dat moment is
in zijn of haar ontwikkeling. Wij hopen dat de we tegen die tijd allemaal
kunnen terugkijken op een bijzondere periode waarin we ook heel mooie dingen
hebben mogen leren van en met elkaar.
Met onze collega’s staan we klaar om u te
helpen waar u dreigt vast te lopen. We denken graag met u mee.
Een hartelijke groet van het middenbouwteam
van De Kleine Prins!