Themagericht werken in de onderbouw: hoe werkt dat nu precies?

door  juf Amber

In de onderbouw wordt themagericht gewerkt. Dit houdt in dat er een langere periode, gemiddeld zo’n zes weken, een bepaald thema centraal staat in de groep. Alle activiteiten die worden aangeboden sluiten aan op dit thema. We werken thematisch om het lesaanbod prikkelend te houden en te laten aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Hierdoor vergroten we de intrinsieke motivatie en is de leerstof betekenisvol.

In het verleden werden de thema’s voornamelijk voorbereid door de leerkrachten. Zij bedachten een leuke themahoek en bereidden voor wat er allemaal aangeboden ging worden. Maar het is natuurlijk veel leuker en leerzamer om dit uit de kinderen zelf te laten komen! Dit vergroot het eigenaarschap van de kinderen, iets wat we in het montessorionderwijs hoog in het vaandel hebben staan. Vorig schooljaar zijn we daarom gestart met het eigenaarschap van een thema bij de kinderen te leggen. Dit doen we onder andere middels een opstartweek. Voor aanvang van een thema wordt er in deze week door de kinderen bedacht wat zij willen leren, maar bijvoorbeeld ook hoe de themahoek eruit moet zien.

Maar hoe ziet dit er in de praktijk nu uit?

We starten een thema met een enthousiasmerende introductie. Bij het thema ‘ridders en kastelen’ was dit een schatkist vol materialen uit de riddertijd. De kinderen mochten aan de hand van deze materialen raden waar het nieuwe thema over ging. Een introductie kan ook middels een verhaal of toneelstukje. Zolang het maar prikkelend is!

Vervolgens brengen we in kaart wat de kinderen al over een thema weten. Dit wordt opgeschreven op een groot blad. Een mindmap op kleuterniveau. Dit is belangrijk om te doen, omdat zo zichtbaar wordt wat de voorkennis van de kinderen is over het thema.

Dan begint het opstellen van leervragen. Nu bekend is wat de kinderen al over een thema weten, mogen ze gaan bedenken wat ze nog willen leren. Dit kan een lastige stap zijn voor sommige kleuters. De leerkracht kan bij het opstellen van de leervragen een helpende rol spelen door bijvoorbeeld eerst ‘modelen’. Dat betekent ‘hardop denkend voordoen’. Ze vraagt zich bijvoorbeeld hardop af hoe een ophaalbrug van een kasteel nu precies werkt. Deze vraag schrijft ze vervolgens op. De kinderen komen daarna al snel met hun eigen vragen en verwondering. Deze vragen worden allemaal opgeschreven en vormen de basis van het thema.

Tot slot gaat het thema dan echt van start. De themahoek wordt door de kinderen opgebouwd en er komen leuke en leerzame materialen op de themakast. Gedurende het thema gaan de kinderen hun leervragen onderzoeken. Dit gebeurt tijdens de kring, maar ook in de werklessen. Het komt vaak voor dat de beantwoording van de een leervraag weer leidt tot een nieuwe vraag. Zo blijven de kinderen het hele thema lang uitgedaagd! Sommige leervragen worden klassikaal besproken. Andere vragen worden onderzocht door kleine groepjes kinderen of een individu. Zij kunnen weer aan de klas terugkoppelen wat het antwoord op een vraag was.

Op deze wijze maken we onze thema’s leuk, leerzaam en vooral betekenisvol voor de kinderen!

Media
  • image1