door juf Sandra
Zoals velen van u al weten zijn we dit jaar gestart met de
instroomgroep. Deze groep is in het leven
geroepen omdat we voorgaande jaren merkten dat het soms heel lastig
bleek voor kinderen van net vier jaar om te wennen in een grote, al bestaande
kleutergroep. We wilden een plek creëren waarbinnen een kind in alle rust en
met alle aandacht van een leerkracht, kan wennen in een nieuwe, voor hen zeer
overweldigende omgeving. Omdat de instroomgroep klein is voelt deze omgeving
veiliger voor het kind en heeft de leerkracht alle tijd om de kinderen te
helpen bij het ‘normaliseren’ en het aanleren van de basislesjes van ons montessorionderwijs.
Bovendien zochten we naar een manier om kinderen beter te
kunnen plaatsen in de juiste groep, bij de juiste kinderen en bij de juiste
leerkracht. De informatie die we krijgen vanuit de voorschool bleek niet altijd
volledig toereikend waardoor het niet altijd lukte om de kinderen op een goede
manier te verdelen over de groepen. In de instroomgroep heeft de leerkracht
alle tijd het kind te observeren en ‘in kaart’ te brengen.
Hoe is het verlopen dit jaar? Wat waren de voor- en nadelen?
En…… gaan we hier volgend jaar nog mee verder?
In het begin was het even zoeken naar de juiste manier van
aanpakken. Het valt tenslotte niet mee om ineens een klas vol vierjarigen bij
elkaar te hebben. Enorme verschillen in startniveau, zelfstandigheid en het wel
of niet kunnen functioneren binnen een groep. Al snel beseften we dat de tien
weken die we aanvankelijk in ons hoofd hadden voor de periode dat een kind in
de instroomgroep zou verblijven, slechts als richtlijn kon dienen. Ieder kind
is immers anders en komt met zijn/haar eigen bagage binnen. Het ene kind komt
binnen en het lijkt of het kind al een jaar in de klas heeft gezeten, het
andere kind heeft veel meer tijd nodig om te wennen of heeft een bepaalde zorg
nodig die meer tijd kost. Daar zijn we heel flexibel mee omgegaan maar alles in
goed overleg met de ouders. Alle kinderen zijn uiteindelijk doorgestroomd op
een moment en op een manier die voor hen het beste was.
Het bleek voor de kinderen het veiligst en het fijnst te zijn
als ze in tweetallen doorstroomden naar de volgende groep. Vrijwel iedere
kleuter vindt in de eerste maanden van hun schooltijd een (vast) vriendje of
vriendinnetje met wie het veel samen is. Deze duo’s hebben we samengehouden en
zo konden alle kinderen in tweetallen naar de juiste groep.
De doorgang naar de volgende groep hebben we geprobeerd zo
soepel mogelijk te laten verlopen door een wentraject op te zetten. Twee keer
een uurtje meedraaien in de groep waar ze geplaatst zouden worden was voor de
meesten voldoende. Voor wie dat nodig had, kon dat ook meerdere keren zijn. Het
moment van het doorstromen deden we met alle kinderen van de instroomroep
gezamenlijk. We namen ‘afscheid’ van de doorstromertjes en brachten deze
kinderen met z’n allen weg om ze uit te zwaaien bij de ingang van de andere
groep. Daar werden ze door hun nieuwe klasgenootjes op een warme manier welkom
geheten. De ouders zijn in een afrondend gesprek met de leerkracht van de
instroomgroep voorgesteld aan de nieuwe leerkracht van hun kind.
Doordat het zicht op de nieuwe kinderen nu veel beter is,
hebben we de kinderen op een goede, weloverwogen manier kunnen plaatsen binnen
de andere groepen. De kleutergroepen zijn nu qua indeling vrijwel gelijk. Het
werkt voor iedereen heel fijn, zowel voor de kinderen als de leerkrachten.
Uit een enquête onder een deel van de ouders eerder dit jaar
bleek dat ouders ook zeer tevreden waren over het verloop van het begin van de
basisschooljaren van hun kind. Sommigen stonden er van tevoren sceptisch in
maar waren achteraf heel blij met de rustige start. Als nadeel werd genoemd dat
kinderen nu twéé keer moeten wennen i.p.v. één keer. Dat is helaas iets wat aan
deze werkwijze vastzit. Het tweede wenproces was echter voor vrijwel alle
kinderen de tweede keer veel minder moeilijk en veel minder lang.
We kunnen concluderen dat de instroomgroep echt een succes
was! Het is door vrijwel iedereen als heel prettig ervaren. Het was win-win dus
volgend jaar gaan we verder met deze mooie groep!