Als kinderen van groep 1 naar groep
2 gaan, kijken ze enorm uit naar de schrijfdanslessen van juf Elly. Zij geeft deze aan alle kinderen
van groep 2 en een klein aantal van groep 3.
Na de schrijfdansles vorige week, die over de zon ging (zie foto's!), liepen de nieuwe
tweede groepers dus vol trots met hun schrijfdanstekening de
speelzaal uit.
Maar wat is schrijfdans nou
precies?? Juf Elly legt het hieronder uit.
‘Een schrijfdansles is een
bewegingsles die eindigt met het maken van een mooie, kleurrijke tekening met
Panda-krijt. We laten de krijtjes 'dansen'. De doelstelling van schrijfdans is
om met behulp van muziek, rijmpjes, spelletjes en tekeningen een vloeiend handschrift
voor te bereiden. Door het combineren van grootmotorische en kleinmotorische
bewegingen in de lucht en op papier, krijgen kinderen inzicht in ruimte, vorm
en beweging en leren zich soepel en ontspannen te bewegen.
Rechte en ronde lijnen, kleuren en begrippen als links en rechts komen vaak aan
de orde. We draaien en zwaaien met linten, gooien en vangen met de bal, rollen
slierten met de klei, leggen een robot met kleine stokjes en doen natuurlijk
nog veel en veel meer. De beweging en het plezier erbij staat voorop, maar veel
kinderen gaan voor een prachtige tekening en zijn soms niet bij de borden weg
te krijgen. De les duurt drie kwartier tot een uur en is bestemd voor oudste
kleuters. Er zijn verschillende bewegingsthema’s met bijbehorende muziek, zoals
de vloeiende golfbeweging, de hoekige robot, of de ontladende vulkaan.
Het mooie van schrijfdans is dat het zo compleet is. Tast, beweging, visuele
waarneming, taal, thema’s, expressie en (samen)spel. Alles in één les. Kinderen
die bewegen niet zo fijn vinden worden door de andere onderdelen meegenomen in
de sfeer van de les en ongemerkt komen toch alle ontwikkelingsgebieden aan bod.
De kinderen laten zich uitdagen en inspireren door het vele materiaal, maar
worden ook op weg geholpen door de leiding die de les met zich meebrengt. Ze
leren bij de les te blijven, concentratie op te bouwen, adequaat met de ruimte
van de speelzaal om te gaan en ook op sociaal vlak rekening te houden met
elkaar.
‘Leren is proberen’ is een van de uitspraken die ik vaak gebruik, maar ook de
uitspraak ‘één lijn is geen lijn’, die ik even zal uitleggen. Het is de
bedoeling dat de kinderen op het ritme van de muziek tekenen, waardoor de
herhaling zorgt voor het inslijpen van een soepele beweging, als het ware een
dansje. De lijnen gaan over elkaar heen en de vorm wordt steeds duidelijker.
Het is zo ontzettend mooi om te zien dat de kinderen tot vaardigheden komen. Zo
leren ze jongleren met twee voorwerpen als pittenzakjes (sokkenbolletjes). We
zeggen dan ‘gooi-geef-vang’. De ene hand gooit omhoog, de andere hand geeft het
pittenzakje door en de hand die gooide, vangt weer. Dit is nog maar één van de
oefeningen die het links- en rechtsbesef bevorderen, wat zo belangrijk is voor
het voorbereidend schrijven, maar ook voor het voorbereidend lezen en rekenen.
Denkt u maar aan de omkeringen die kinderen maken bij letters en cijfers, wat
nog heel normaal is in groep 3.
De mooie tekening die thuis wordt opgehangen werkt als een beloning. We
gebruiken Pritt Buddies om de tekeningen op te hangen.’